Ahad, 29 November 2009

KESIBUKAN YANG MENYERONOKKAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Dah Lama aku tidak menulis dan dah lama juga aku tidak menjenguk blog. Hari ini aku berkesempatan untuk melihat kembali blog aku lebih kurang 10 minit . Pendapatan iklan aku pun dah agak lumayan jugak. Terima kasihlah kepada pengunjung yang aku kenali dan tidak kenali yang sudi klik iklan kat blog aku walaupun tak beli tak aper. Janji klik jer. Apakah aktiviti yang membuatkan aku terlampau sibuk??????

Kalau nak ikutkan tak le sibuk sangat, tapi ada le beberapa aktiviti yang memerlukan komitmen yang 100%. Di antaranya ialah menguruskan fail SKM-PPT kengkawan yang tak siap2. Nampak senang tapi mana2 kawan yang sama-sama membantu, memang susah. Kalau fail sendiri yg salah boleh aku betulkan sendiri, tapi kalau 15 fail yang salah, nak termuntah dibuatnya. Kadang2 sorang calon bukan 1 fail tapi 3 fail. Walaupun begitu ada juga kengkawan yang setia membantu, yang sama2 berhempas pulas menyelesaikan fail SKM-PPT ni. Terima kasihlah pada Yobdabai, pada Lan Auto yang 100% membantu, demi kejayaan bersama
Aku tak rasa buat kerja sorang, tapi team yang kami bina mendapat pujian dari En Aziz (PP-PPT) yang sentiasa bekerjasama sehingga fail kami lengkap. Sokongan dari kengkawan bukan saja dari segi tenaga, tetapi juga dari segi kewangan. Terima kasihlah bebanyak kerana sama2 berjuang.
Mungkin ramai kengkawan kurang faham dgn kepentingan SKM-PPT ni. Kalau tak kerana pakej rangsangan ekonomi dari BPTV agak susah jugak untuk memohon tahap 3 nie. Kalau buat permohonan biasa, satu tahap RM300.00 yeop. Kalau 3 tahap dah dekat RM1000.00.
So, mengenangkan peluang yang ada nie, disamping tanggungjawab yang diamanahkan, aku harungi jugak kerja-kerja ni walaupun sekali-sekala ada juga setan melintas dan merasuk ke akal aku, buat apa penat2 buat kerja orang punya. Bukan dapat apa pun. Tapi niat tu cepat2 aku hapuskan dari ingatanku. Buat kerja biar ikhlas, jangan merungut sangat. kalau penat berenti. takkan nak panggil kengkawan yang tengah syok bercuti pulak kan.
Tapi sebenornya aku tak kisah pun. Aku buat kerja ni bukan minta balasan apa2 tapi ini memang bidang yang dah aku ceburi sejak dari aku mula posting lagi. Aku dah masak sangat dengan sistem SKM nie. Jatuh bangun SKM semuanya ada dalam ingatan dan dairi hidupku. SKM juga yang banyak membantu aku dalam kehidupan. Bagi kengkawan yang sama2 berjuang dalam bidang SKM faham sangat ler.
Jadi walaupun aku terpaksa korbankan cuti panjang aku tak kisah. Ada juga org kt rumah merungut, malam2 cuti pun kerja. Bila aku terangkan betul2, semuanya berjalan lancar.
Sekarang semuanya berjalan lancar. Kesemua hampir 30 fail sudah diserahkan kepada PP-PPT untuk dinilai. Respon positif telah diberikan kepada beliau. Alhamdulillah le tu.
10 fail yang reject pun dah dibaiki. Dah pun dihantar kembali. Moga2 semuanya lulus. Usaha dah dilakukan. Berserah je kepadaNya.
Sekarang otak dah kembali stabil.
Cuma, disamping menguruskan fail tu, aku juga Chief Invigilator SPM bagi pusat persendirian. Pening jugak kepala, calon persendirian ni ikut suka dia ja nak datang ke tak. Bayangkan hari pertama dah tak datang 48 orang. tak ke poning tu. Tapi bak kata orang kampung aku "expierience forever", tapi aku tak mau takbur sebab SPM belum habih lagi. Semoga semua kerja-kerja yang aku lakukan berjalan lancar dan mendapat keredhaan dari Yang Maha Esa. Apa yang penting keikhlasan dalam pekerjaan barulah diikuti dengan kepuasan kerja. Dan lepas tu baru pikior yang lain-lain hal.
Terima kasih dan selamat malam.

Tiada ulasan:

DI KALA SEPI YANG KUTAHU

Dikala sepi ini yang kutahu
Aku bertanya kepada diriku
Siapakah dirimu dihatiku ?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Sekuntum piusi membasahi kalam penaku
Untuk dirimu atau diriku?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Jaringan ini memahat memori diriku
Membahagiakan dirimu atau diriku ?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Dalam sepi sebenarnya ada tawa dalam diriku
Membahagiakan jua dirimu dan diriku
Kalian semua pasti akan tahu

ZUL ATFI 10.11 AM

wahai penghuni dunia


"lihatlah sekeliling mu, inilah dunia mu, inilah pentas permainan mu, jangan gentar jangan gerun, bangunlah kau berlari gagah, usah mengundur usah mengalah"

RAHSIA 4

RAHSIA 4

4 alamat orang cerdik:
1. Berani menempuh bahaya
2. Pandai bermanis muka dengan musuh
3. Pandai melihat kesempatan
4. Dapat menimbang pertimbangan orangl ain

4 alamat orang beriman:
1. Meninggalkan maki
2. Menjauhi menyakiti hati orang
3. Lekas memberi ampun
4. Lama baru menjatuhkan hukuman

-4 tanda orang berakal:
1. Cinta pada ilmu
2. Tidak berubah muka menerima umpat dan puji
3. Bagus jawabnya
4. Banyak benarnya

-4 alamat orang rendah:
1. Membuka rahsia
2. Pendendam
3. Penggunjing
4. Memburukkan kawan

-4 yang menimbulkan cinta:
1. Muka jernih
2. Sudi menolong
3. Sudi menghindarkan selisih
4. Menjauhi munafik

-4 soal yang membawa keuntungan hidup:
1. Benar perbicaraannya
2. Malu melakukan pekerjaan yang tidak malu
3. Baik budinya
4. Suka berterima kasih

-4 sempurna dengan 4:
1. Ilmu dengan larangan
2. Agama dengan taqwa
3. Amal dengan niat
4. Kemuliaan dengan kelebihan

-4 mesti dijaga:
1. Teguh menjaga kehormatan
2. Redha menerima sedikit
3. Berbuat kebaikan setiap hari
4. Memelihara lidah

-4 macam pencarian:
1. Pertama akal, ialah orang yang hidup dengan bertani
2. Pertengahan akal, orang yang hidupberdagang
3. Penghabisan akal, orang yang hidupmembunuh
4. Kehilangan akal, mencari dengan tidak halal

"REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN
"* WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN,
* WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK,
* WAKTU SIHAT SEBELUM SAKIT,
* WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN
* WAKTU HIDUP SEBELUM MATI"


TERIMA KASIH TINTA DAIRIKU

SEWAKTU-WAKTUNYA

Di suatu
Ketika aku.........
Bekerja
Pernahku sendirian
Kadang-kadang
Bertemankan kawan
Sayu kesunyian malam

Teringat......................
Daku keringat aku,
Rencah
Perjuangan Nafkah hidupku
Walaupun kadang-kadang
Berasa terhina
Namun aku senyum sahaja

Kini...................
Kau datang dalam hidupku
Mencari kesunyian rindu
Tanpaku sedar
Alam dewasa semakin jauh
Meninggalkan malam
Dan
mungkin
tak kembali lagi