Sabtu, 19 April 2014

BERESKAN KERJA DUNIA DAN ISTIQAMAH KERJA AKHIRAT

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sejak akhir-akhir ni banyak perkara yang berkaitan dengan kehidupan dunia yang perlu diselesaikan setiap hari. Ada kalanya perlu disiapkan 3 perkara serentak. Perkara yang sudah menjangkau setahun pun belum selesai. Macam-macam dugaan diterima. Pokoknya atau asasnya adalah cikgu, tapi jiran-jiran pun pelik tengok. Tak pernah ada di rumah. Kalau adapun pergi awal pagi dan balik lewat petang. Bila ditanya susah untuk diterangkan kerana kerja yang berselirat di antara tugasan rasmi, tak rasmi, tanggungjawab sosial, hobi dan juga kesukarelaan.

Isnin, 17 Disember 2012

DULU, SEKARANG ....SAMA SAHAJA

Assalamualaikum dan salam sejahtera Dah lama aku tak menulis dalam bolg aku nie. Kalau tak masuk copy and paste rasanya dah nak masuk setahun lebih2 sikit kot. Tapi malam nie aku melawat blog kengkawan yang lain, yang dulunya aktif menulis turut menyepi seperti aku. Ada yang dh hampir 3 tahun tak berubah “main” topiknya. Tapi bila aku terbuka satu blog satu kawan aku nie , rasa terpanggil untuk menulis. Rajin betul dia menulis. Seronok pulak aku baca. Inilah salah satu cara untuk bercakap pada zaman yang serba canggih ini. Teringat aku dengan pesanan seorang pensyarah aku,
 (aku sekarang dh jadi student balik)

Selasa, 28 Ogos 2012

16 Kategori Manusia Yang Tidak Dapat Menatap Wajah Allah


1. Orang yang menjual janji setianya dengan Allah dengan harga yang tidak seberapa daripada habuan duniawi yang fana ini.(Orang bersumpah palsu)
  
2. Pemerintah yang menjauhkan diri dari suka duka rakyat, tidak peduli kepada penderitaan mereka dan tidak kesihan terhadap kemiskinan dan keperitan hidup yang dihadapi oleh mereka.

Khamis, 2 Ogos 2012

Ilmu Imam dan Makmum

DALAM kitab Durratun Nasihin, Rasulullah SAW menerusi hadisnya menjelaskan mengenai manfaat sembahyang berjemaah.
Melalui hadis itu Rasullullah bersabda yang bermaksud :
"Barang siapa sembahyang lima waktu berjemaah, maka baginya lima perkara (hadiah).

Khamis, 8 Disember 2011

KEUTAMAAN SOLAT JEMAAH

Dari Abu Hurairah, ia berkata : Rasulullah s.a.w bersabda “ Solat seseorang dengan berjamaah berlipat ganda dari solat sendirian di rumahnya dan di pasar sebanyak 25 kali , iaitu apabila dia berwuduk, dia sempurnakan wuduknya, kemudian ia pergi ke masjid dan hanya semata-mata untuk solat; ia tiada melangkahkan kakinya, melainkan akan menambah tingkat dirinya satu darjat dan setiap langkah akan menghapuskan satu kesalahan. Apa bila ia solat, maka malaikat akan selalu mengucapkan selawat kepadanya selama dia tinggal di tempat solat itu dan tidak berkata-kata. Malaikat berdoa: Allahumma salli’alaih, Allahumma arhamhu ( Ya Allah berilah dia rahmat dan berilah dia kasih sayang ) dan ia tetap seperti orang yang mengerjakan solat selama dia menantikan solat .”
(HR Bukhari Muslim dan lafaz ini ada pada sisi Bukhari )

Isnin, 25 April 2011

KEKECOHAN DEMI KEPUASAN

Bila sang Sapurba memukul canang
Negeri Antah berantah akan bersidang
Bersiap siaga segala sang bentara
Mentelaah hujah yang bakal dipersembahkan
Mentafsir sorat idaran sang Sapurba
Menyingkap kisah-kisah sidang terdahulu
Menggarap secangkir harapan Raja antah berantah.

Bila sang Sapurba memulakan sidang
Raja Antah Berantah memula langkah
Semasa sang bentara melontar hujah
Ada bendahara menghentak lantai
Ada Panglima menyisip keris
Ada Penghulu Bendahari melempar cupak
Ada Syahbandar menggeggam penumbuk
Ada hulubalang menyilang tombak
Tanda Guruh tiada berpetir
Tanda petir tak jadi hujan
Tanda hujan tak jadi lebat
Semua dirasa bagai bermimpi

Bila sang Sapurba berbicara hujah
Memanda menteri semua dikerah
Gusar Panglima berpaling arah
Datuk nikah kahwin turut dipapah
Segala doa dijampi serapah
Tangan diangkat diamin ditadah
Memohon Yang Esa di sorot sudah
Hanya menunggu KEBERKATAN ALLAH....

Khamis, 21 April 2011

15 AZAB ALLAH YANG MENUNGGU BAGI ORANG-ORANG YANG MENINGGALKAN SEMBAHYANG FARDHU


Dari Abi Hurairah, dari Nabi saw bersabda : "Barangsiapa yang melalaikan akan solat akan menerima 15 balasan dari Allah. 6 balasan semasa hidup, 3 semasa saat kematian,3 didalam kubur dan 3 semasa keluar dari kubur (hari akhirat). Bagi 6 balasan semasa hidup :

6 AZAB DI DUNIA (KETIKA HIDUP)
1. Allah menghapuskan tanda-tanda orang yang soleh dari wajahnya
2. Allah akan menyempitkan rezekinya
3. Allah akan mengurangkan keberkatan atas umurnya
4. Segala amal kebajikan yang dilakukannya tidak akan dikurniakan pahala
5. Doanya tidak akan dimakbulkan
6. Tiada doa dari para solehin untuknya

DI KALA SEPI YANG KUTAHU

Dikala sepi ini yang kutahu
Aku bertanya kepada diriku
Siapakah dirimu dihatiku ?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Sekuntum piusi membasahi kalam penaku
Untuk dirimu atau diriku?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Jaringan ini memahat memori diriku
Membahagiakan dirimu atau diriku ?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Dalam sepi sebenarnya ada tawa dalam diriku
Membahagiakan jua dirimu dan diriku
Kalian semua pasti akan tahu

ZUL ATFI 10.11 AM

wahai penghuni dunia


"lihatlah sekeliling mu, inilah dunia mu, inilah pentas permainan mu, jangan gentar jangan gerun, bangunlah kau berlari gagah, usah mengundur usah mengalah"

RAHSIA 4

RAHSIA 4

4 alamat orang cerdik:
1. Berani menempuh bahaya
2. Pandai bermanis muka dengan musuh
3. Pandai melihat kesempatan
4. Dapat menimbang pertimbangan orangl ain

4 alamat orang beriman:
1. Meninggalkan maki
2. Menjauhi menyakiti hati orang
3. Lekas memberi ampun
4. Lama baru menjatuhkan hukuman

-4 tanda orang berakal:
1. Cinta pada ilmu
2. Tidak berubah muka menerima umpat dan puji
3. Bagus jawabnya
4. Banyak benarnya

-4 alamat orang rendah:
1. Membuka rahsia
2. Pendendam
3. Penggunjing
4. Memburukkan kawan

-4 yang menimbulkan cinta:
1. Muka jernih
2. Sudi menolong
3. Sudi menghindarkan selisih
4. Menjauhi munafik

-4 soal yang membawa keuntungan hidup:
1. Benar perbicaraannya
2. Malu melakukan pekerjaan yang tidak malu
3. Baik budinya
4. Suka berterima kasih

-4 sempurna dengan 4:
1. Ilmu dengan larangan
2. Agama dengan taqwa
3. Amal dengan niat
4. Kemuliaan dengan kelebihan

-4 mesti dijaga:
1. Teguh menjaga kehormatan
2. Redha menerima sedikit
3. Berbuat kebaikan setiap hari
4. Memelihara lidah

-4 macam pencarian:
1. Pertama akal, ialah orang yang hidup dengan bertani
2. Pertengahan akal, orang yang hidupberdagang
3. Penghabisan akal, orang yang hidupmembunuh
4. Kehilangan akal, mencari dengan tidak halal

"REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN
"* WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN,
* WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK,
* WAKTU SIHAT SEBELUM SAKIT,
* WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN
* WAKTU HIDUP SEBELUM MATI"


TERIMA KASIH TINTA DAIRIKU

SEWAKTU-WAKTUNYA

Di suatu
Ketika aku.........
Bekerja
Pernahku sendirian
Kadang-kadang
Bertemankan kawan
Sayu kesunyian malam

Teringat......................
Daku keringat aku,
Rencah
Perjuangan Nafkah hidupku
Walaupun kadang-kadang
Berasa terhina
Namun aku senyum sahaja

Kini...................
Kau datang dalam hidupku
Mencari kesunyian rindu
Tanpaku sedar
Alam dewasa semakin jauh
Meninggalkan malam
Dan
mungkin
tak kembali lagi