Selasa, 11 Ogos 2009

10 LANGKAH MENGHADAPI BULAN RAMADAN

Apabila menghadapi Ramadhan ada beberapa tips mungkin berguna untuk anda semua :)
1. Perbanyakkan doa;seperti yang dilakukan oleh Rasulullah saw;
bahawa beliau selalu berdoa kepada Allah sejak memasuki bulan Rejab: “Ya Allah, Berkatilah kami pada bulan Rejab dan Sya’ban, dan sampaikanlah kami hingga bulan ramadhan”.
Makna dari “Sampaikanlah kami hingga bulan ramadhan” maksudnya.
a.Sampaikanlah umur kami hingga bulan ramadhan
b. Berikanlah kami kekuatan berupa kesihatan hingga boleh mengikuti ibadah, aktiviti dan kegiatan yang ada dalam bulan Ramadhan secara maksimum. Kerana betapa banyak orang yang diberi umur panjang, namun tidak mendapatkan kesempatan untuk melaksanakan ibadah ramadhan dengan baik, oleh kerana tidak diberi kesihatan yang baik.
c. Berikanlah kami kekuatan berupa hidayah dan cahaya iman, sehingga boleh melaksanakan ibadah ramadhan dengan baik, penuh dengan keimanan dan berharap redha Allah, dan kekuatan supaya mampu menjauhkan perbuatan-perbuatan tercela yang dapat mengurangkan dan menggugurkan pahala puasa. Kerana betapa banyak orang yang diberikan umur panjang hingga memasuki bulan ramadhan dan diberikan kesihatan dan kekuatan untuk menjalankan aktiviti pada bulan ramadhan, namun tidak mendapatkan rahmat dan ampunan Allah. Rasulullah saw bersabda:
فإن الشقي من حُرِم غفران الله في هذا الشهر العظيم .
“Sungguh celaka orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan yang agung ini”.

2. Bergembira menyambut kedatangan bulan suci Ramadhan dengan hati suka cita dan riang gembira, kerana dengan kegembiraan seseorang merupakan cerminan akan kerinduan dan kecintaan terhadap sesuatu yang akan dihadapi.Sebagaimana Rasulullah saw bersabda: “Barang siapa yang bergembira dan senang menyambut bulan suci Ramadhan, maka Allah akan mengharamkan jasadnya masuk neraka”(HR Bukhori & Muslim)

3. Sucikan hati dan roh dari perbuatan dan niat yang tidak baik dan menyimpang dari ajaran Allah,kerana kebersihan roh akan menjadi penentu terhadap amal ibadah yang akan dilakukan, apalagi bulan ramadhan merupakan bulan yang penuh dengan amal ibadah; sehingga ringan dan beratnya amal ibadah yang akan dilakukan oleh seorang hamba bergantung pada keadaan hati dan jiwa. Jika bersih nescaya akan menjadi ringan dan merasa rindu terhadap segala amal ibadah yang akan dilakukan, walaupun amal ibadah itu adalah berat. Adapun jika hati dan jiwa kotor, maka akan terasa berat amal ibadah yang akan dilakukan, sekalipun pada hakikatnya perbuatan tersebut adalah ringan.
Allah SWT berfirman:
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا. وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا
“Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan Sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya”.(As-Syams:9- 10)

4. Niatkan diri dengan ikhlas dan berharap redha Allah dari segala perbuatan dan amal ibadah;kerana besar kecilnya amal ibadah seseorang bergantung pada niat ikhlas kerana Allah, dan di antara tujuan Allah menciptakan kehidupan dan kematian dalam diri manusia adalah untuk mencari siapa yang terbaik amal perbuatan dan amal ibadahnya, yang mana cirinya adalah “Ikhlas kerana Allah dan tidak bertentangan dengan syariat Allah dan sunnah Rasulullah saw”
Rasulullah saw juga bersabda: “Barangsiapa yang berpuasa kerana iman dan berhadap redha Allah, maka akan dihapus dosa-dosanya yang telah lalu”.

5. Hindarkan diri dari ritualitas rutiniyah; namun hendaknya memahami dari berbagai ibadah yang telah digariskan oleh Allah dan Rasul-Nya; baik puasa, tarawih, tilawah qur’an, infak dan lain sebagainya, merupakan keperluan bukan beban.

6. Buat target pencapaian ibadah;misalnya khatam qur’an pada bulan ramadhan 1 kali, 2 kali dan seterusnya. Menambah solat malam setelah tarawih. Tidak mencemarkan ibadah puasa (terutama bagi seseorang yang punya perangai pemarah) dengan perbuatan marah, menghindarkan diri dari gossip dan lain-lain. Atau membuat target memberi makan kepada orang-orang yang berpuasa, terutama kepada orang yang miskin. Kerana Rasulullah saw bersabda:
أيها الناس، مَن فطّر منكم صائماً مؤمناً في هذا الشهر، كان له بذلك عند الله عتق رقبة ومغفرة لما مضى من ذنوبه، فقيل يا رسول الله: وليس كلنا يقدر على ذلك، فقال: اتقوا النار ولا بشق تمرة، اتقوا النار ولوا بشربة ماء.
“Wahai manusia! Barang siapa di antaramu memberi buka kepada orang-orang mukmin yang berpuasa di bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang budak dan dia diberi ampunan atas dosa-dosa yang lalu. (Sahabat-sahabat lain bertanya: “Ya Rasulullah! Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian.” Rasulullah meneruskan: “Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air.”

7. Jaga diri dan kesihatan, serta manfaatkan waktu sebaik-baiknya untuk ibadah dan perbuatan baik,terutama ketika memasuki 10 hari terakhir bulan ramadhan; kerana di dalamnya terdapat malam yang jika seseorang beribadah di dalamnya mendapat pahala seumpama dengan 1000 bulan (83 tahun).

8. Perlihatkan diri dengan kebaikan-kebaikan yang kita miliki;baik sifat, akhlak dan ucapan. Sebagaimana Rasulullah saw bersabda:
أيها الناس مَن حسّن منكم في هذا الشهر خلقه كان له جواز على الصراط يوم تزل فيه الأقدام
“Wahai manusia! Siapa yang mempamerkan akhlaknya yang baik di bulan ini ia akan berhasil meniti titian sirat pada hari ketika kaki-kaki tergelincir”.

9. Perbanyakkanlah memohon ampun kepada Allah dan bertaubat kepada-Nya.
واستكثروا فيه من أربع خصال: خصلتين ترضون بهما ربكم و خصلتين لا غنى بكم عنهما فأما الخصلتان اللتان ترضون بهما ربكم فشهادة أن لا إله إلا الله و تستغفرونه و أما اللتان لا غنى بكم عنهما فتسألون الله الجنة و تعوذون به من النار و من أشبع فيه صائما سقاه الله من حوضي شربة لا يظمأ حتى يدخل الجنة
“Oleh kerana itu banyakkanlah empat perkara di bulan Ramadhan; dua perkara untuk mendatangkan keredhaan Tuhanmu, dan dua perkara lagi kamu sangat menghajatinya. “Dua perkara yang pertama ialah mengakui dengan sesungguhnya bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan mohon ampun kepada-Nya . Dua perkara yang kamu sangat memerlukannya ialah mohon surga dan perlindungan dari neraka. Barangsiapa memberi minum kepada orang yang berbuka puasa, nescaya Allah memberi minum kepadanya dari air kolam-Ku dengan suatu minuman yang dia tidak merasakan haus lagi sesudahnya, sehingga dia masuk ke dalam surga.”

10. Capai darjat taqwa dengan selalu mengikuti perintah Allah dan menjauhi segala larangannya.Allah berfirman: “Wahai orang-orang beriman, diwajibkan atas kalian berpuasa, sebagaimana yang telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kalian bertaqwa”. (Al-Baqarah: 183)

sumber:http://septyone.wordpress.com

Tiada ulasan:

DI KALA SEPI YANG KUTAHU

Dikala sepi ini yang kutahu
Aku bertanya kepada diriku
Siapakah dirimu dihatiku ?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Sekuntum piusi membasahi kalam penaku
Untuk dirimu atau diriku?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Jaringan ini memahat memori diriku
Membahagiakan dirimu atau diriku ?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Dalam sepi sebenarnya ada tawa dalam diriku
Membahagiakan jua dirimu dan diriku
Kalian semua pasti akan tahu

ZUL ATFI 10.11 AM

wahai penghuni dunia


"lihatlah sekeliling mu, inilah dunia mu, inilah pentas permainan mu, jangan gentar jangan gerun, bangunlah kau berlari gagah, usah mengundur usah mengalah"

RAHSIA 4

RAHSIA 4

4 alamat orang cerdik:
1. Berani menempuh bahaya
2. Pandai bermanis muka dengan musuh
3. Pandai melihat kesempatan
4. Dapat menimbang pertimbangan orangl ain

4 alamat orang beriman:
1. Meninggalkan maki
2. Menjauhi menyakiti hati orang
3. Lekas memberi ampun
4. Lama baru menjatuhkan hukuman

-4 tanda orang berakal:
1. Cinta pada ilmu
2. Tidak berubah muka menerima umpat dan puji
3. Bagus jawabnya
4. Banyak benarnya

-4 alamat orang rendah:
1. Membuka rahsia
2. Pendendam
3. Penggunjing
4. Memburukkan kawan

-4 yang menimbulkan cinta:
1. Muka jernih
2. Sudi menolong
3. Sudi menghindarkan selisih
4. Menjauhi munafik

-4 soal yang membawa keuntungan hidup:
1. Benar perbicaraannya
2. Malu melakukan pekerjaan yang tidak malu
3. Baik budinya
4. Suka berterima kasih

-4 sempurna dengan 4:
1. Ilmu dengan larangan
2. Agama dengan taqwa
3. Amal dengan niat
4. Kemuliaan dengan kelebihan

-4 mesti dijaga:
1. Teguh menjaga kehormatan
2. Redha menerima sedikit
3. Berbuat kebaikan setiap hari
4. Memelihara lidah

-4 macam pencarian:
1. Pertama akal, ialah orang yang hidup dengan bertani
2. Pertengahan akal, orang yang hidupberdagang
3. Penghabisan akal, orang yang hidupmembunuh
4. Kehilangan akal, mencari dengan tidak halal

"REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN
"* WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN,
* WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK,
* WAKTU SIHAT SEBELUM SAKIT,
* WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN
* WAKTU HIDUP SEBELUM MATI"


TERIMA KASIH TINTA DAIRIKU

SEWAKTU-WAKTUNYA

Di suatu
Ketika aku.........
Bekerja
Pernahku sendirian
Kadang-kadang
Bertemankan kawan
Sayu kesunyian malam

Teringat......................
Daku keringat aku,
Rencah
Perjuangan Nafkah hidupku
Walaupun kadang-kadang
Berasa terhina
Namun aku senyum sahaja

Kini...................
Kau datang dalam hidupku
Mencari kesunyian rindu
Tanpaku sedar
Alam dewasa semakin jauh
Meninggalkan malam
Dan
mungkin
tak kembali lagi