Khamis, 30 April 2009

PEMBETULAN PERIBAHASA LAMA







SEPERTI MELEPASKAN BATOK DI TANGGA
Suatu hari semasa suatu majlis penutupan suatu kursus di KL. Pengendali kursus menyuarakan ketidakfahaman orang tentang peribahasa "Seperti melepaskan batuk di tangga"
Agaknya kalau orang tu batuk kat tangga maknanya dia buat kerja batuk tu sambil lewa la. Sepatutnya dia kenalah batuk kat dalam rumah ke kat hospital ke baru betul.” Kata-katanya itu membuatkan kami ketawa. Lantas aku terfikir untuk menulis tentang perkara ini.

Apakah ‘batuk’ yang dimaksudkan dalam peribahasa ‘seperti melepaskan batuk di tangga’ sebenarnya? Kamus Dewan edisi keempat telah meletakkan peribahasa ini dibawah kata ‘batuk’ bagi menerangkan maksud ‘batuk’ iaitu dalam definisi ketiga yang membawa maksud penyakit (keadaan) yang menyebabkan seseorang kerap batuk atau batuk berulang-ulang. Setahu aku, perkataan ‘batuk’ juga digunakan untuk merujuk kepada tempurung kelapa yang digunakan secara tradisi untuk menceduk air dari tempayan bagi membasuh kaki. Aku masih ingat lagi sewaktu kecil dahulu sekali sekala aku berkunjung ku rumah tradisional arawah datukku di Kg. Tanjung. Pernah sekali datukku menyuruhku meletakkan batuk di atas pancang kayu berhampiran tempayan dan bukannya di atas tangga. Dari peristiwa itu aku seringkali terfikirkan perkataan ‘batuk’ di dalam peribahasa ‘seperti melepaskan batuk di tangga’ itu merujuk kepada batuk (tempurung kelapa) dan bukannya batuk penyakit. Kerana batuk tempurung kelapa seharusnya diletakkan di atas pancang kayu dan bukannya di atas tangga. Sebab itulah mereka yang meletakkan atau melepaskan batuk di atas tangga diaanggap melakukan sesuatu dengan tidak bersungguh-sungguh. Secara logiknya tak kanlah hanya kerana kita batuk di tangga maka kita dikatakan melakukan sesuatu dengan tidak bersungguh-sungguh.

Sebagai contoh, sekali lagi mari kita merujuk kepada Kamus Dewan Edisi keempat di bawah kata ‘batok’. Perkataan ‘batok’ membawa maksud tempurung di dalam bahasa Jawa. Ejaan Rumi lama untuk perkataan ‘batuk’ adalah ‘batok’. (Sila rujuk kamus Dewan edisi pertama). Oleh itu aku mempunyai teori bahawa ‘batuk’ yang dimaksudkan dalam peribahasa ini adalah ‘batok’tempurung kelapa dan bukannya ‘batuk’ penyakit. Bijak pandai di dalam bidang bahasa dan sejarah diharap dapat membuat kajian dalam perkara ini. Apa pula pendapat anda?

TERIMA KASIH
TERATAK KASIH SABRIINA 1

Tiada ulasan:

DI KALA SEPI YANG KUTAHU

Dikala sepi ini yang kutahu
Aku bertanya kepada diriku
Siapakah dirimu dihatiku ?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Sekuntum piusi membasahi kalam penaku
Untuk dirimu atau diriku?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Jaringan ini memahat memori diriku
Membahagiakan dirimu atau diriku ?
Kalian semua tidak tahu

Dikala sepi ini yang kutahu
Dalam sepi sebenarnya ada tawa dalam diriku
Membahagiakan jua dirimu dan diriku
Kalian semua pasti akan tahu

ZUL ATFI 10.11 AM

wahai penghuni dunia


"lihatlah sekeliling mu, inilah dunia mu, inilah pentas permainan mu, jangan gentar jangan gerun, bangunlah kau berlari gagah, usah mengundur usah mengalah"

RAHSIA 4

RAHSIA 4

4 alamat orang cerdik:
1. Berani menempuh bahaya
2. Pandai bermanis muka dengan musuh
3. Pandai melihat kesempatan
4. Dapat menimbang pertimbangan orangl ain

4 alamat orang beriman:
1. Meninggalkan maki
2. Menjauhi menyakiti hati orang
3. Lekas memberi ampun
4. Lama baru menjatuhkan hukuman

-4 tanda orang berakal:
1. Cinta pada ilmu
2. Tidak berubah muka menerima umpat dan puji
3. Bagus jawabnya
4. Banyak benarnya

-4 alamat orang rendah:
1. Membuka rahsia
2. Pendendam
3. Penggunjing
4. Memburukkan kawan

-4 yang menimbulkan cinta:
1. Muka jernih
2. Sudi menolong
3. Sudi menghindarkan selisih
4. Menjauhi munafik

-4 soal yang membawa keuntungan hidup:
1. Benar perbicaraannya
2. Malu melakukan pekerjaan yang tidak malu
3. Baik budinya
4. Suka berterima kasih

-4 sempurna dengan 4:
1. Ilmu dengan larangan
2. Agama dengan taqwa
3. Amal dengan niat
4. Kemuliaan dengan kelebihan

-4 mesti dijaga:
1. Teguh menjaga kehormatan
2. Redha menerima sedikit
3. Berbuat kebaikan setiap hari
4. Memelihara lidah

-4 macam pencarian:
1. Pertama akal, ialah orang yang hidup dengan bertani
2. Pertengahan akal, orang yang hidupberdagang
3. Penghabisan akal, orang yang hidupmembunuh
4. Kehilangan akal, mencari dengan tidak halal

"REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN
"* WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN,
* WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK,
* WAKTU SIHAT SEBELUM SAKIT,
* WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN
* WAKTU HIDUP SEBELUM MATI"


TERIMA KASIH TINTA DAIRIKU

SEWAKTU-WAKTUNYA

Di suatu
Ketika aku.........
Bekerja
Pernahku sendirian
Kadang-kadang
Bertemankan kawan
Sayu kesunyian malam

Teringat......................
Daku keringat aku,
Rencah
Perjuangan Nafkah hidupku
Walaupun kadang-kadang
Berasa terhina
Namun aku senyum sahaja

Kini...................
Kau datang dalam hidupku
Mencari kesunyian rindu
Tanpaku sedar
Alam dewasa semakin jauh
Meninggalkan malam
Dan
mungkin
tak kembali lagi